Python Text Dosyası Okuma ve Yazma

Değerli arkadaşlar, kısa bir aranın ardından herkese tekrar merhaba. Bir önceki yazımda ESP-12E/F modüllerinin nasıl programlanabileceğine dair bir konu yayınlamıştım. Bu sayede modüllerimizi wifi ağına bağlayarak hemen hemen her şeyi uzaktan kontrol edilebilir ve uzaktan açma kapama yapılabilir hale getirebilirdik. Bu yazımda ise, Python ile alakalı olan yazılarıma devam ediyorum. 


Python ile proje geliştirirken bir text dosyasından verileri okumamız ya da bir text dosyasına veri yazmamız gerekebilir. Bugün bir text dosyasına hem nasıl veri yazabiliriz hem de o dosyadan nasıl veri okuyabiliriz buna göz atacağız. Oldukça kapsamlı ve faydalı olacağını düşündüğüm bir konu olacak. Text dosyasının içerisindeki verilere satır satır ulaşabilir ve o verileri kullanabilir hale geleceğiz. İlerleyen zamanlarda bu yeni öğrendiğimiz şeyleri kullanarak kapsamlı projeler oluşturacağız. Anlamadığınız ya da takıldığınız yerler için yorumlar kısmından sorularınızı sorabilirsiniz. Lafı fazla uzatmadan kod yazmaya başlayalım.

Python Text Dosyasına Yazma


İlk olarak python ile bir text dosyasına nasıl veri yazılır buna bakalım. Aşağıda ilgili kodu ve kod açıklamalarını bulabilirsiniz.

# Python text dosyasına veri yazmak
  
verilerimiz = ["Yazar: Batuhan KENGER\n", "Konu: Python ile text dosyasina veri yazmak\n"]
  
# dosyaya yazıyoruz
dosyamiz = open('dosyamiz.txt', 'w')
dosyamiz.writelines(verilerimiz)
dosyamiz.close()

"verilerimiz" adında bir liste oluşturuyorum ve verilerimi bu liste içerisine ekliyorum. Daha sonrasında open fonksiyonu ile oluşturacağım text dosyasına bir isim veriyor ve 'w' komutu ile de dosyayı sadece yazma modunda açtığımı bildiriyorum. 'writelines' komutu ile verilerimizi satır satır dosyamın içerisine yazıyorum ve 'close' komutu ile açtığım dosyamı kapatıyorum.

Şimdi gelin oluşturmuş olduğumuz bu dosyayı nasıl okuyabiliriz buna bir göz atalım. 

Python Text Dosyasını Satır Satır Okuma


Python ile bir text dosyasından satır satır veri okumak için ise readlines() komutunu kullanabiliriz. Aşağıda ilgili kodu ve açıklamalarını bulabilirsiniz.

dosyamiz = open('dosyamiz.txt', 'r')
satirlar = dosyamiz.readlines()

#print(satirlar)

sayac = 0
for satir in satirlar:
    sayac += 1
    print("Satır {}: {}".format(sayac, satir.strip()))

Öncelikle 'open' fonksiyonu ile ilgili dosyamızı açıyor ve 'r' komutu ile yalnızca okuma modunda açtığımı bildiriyorum. 'readlines()' fonksiyonu sayesinde dosyamızı satır satır 'satırlar' adında bir listeye atıyoruz. Bunu görebilmek için 'print(satirlar)' komutunu yorum satırı olarak bıraktım. Yorum satırı olmaktan çıkararak neler olduğunu görebilirsiniz. Bizim amacımız bir liste almak değil de bir satırı almak olduğundan 'for' döngüsü ile bu liste içerisinde geziyorum. Hangi satırda olduğumuzu görmek için ise bir sayaç oluşturdum. 'strip()' fonksiyonu sayesinde de her bir satırdaki boşluğu siliyorum.

Bir dosyayı satır satır okumanın çok fazla yolu var. İsterseniz 'for' döngüsü ile isterseniz 'readline()' fonksiyonu ile isterseniz de benim az önce yaptığım gibi 'realines()' fonksiyonu ile yapabilirsiniz.

Kodlar üzerinde kendiniz de oynamalar yaparak ya da bir önceki paragrafta bahsettiğim diğer dosya okuma ve yazma yollarını deneyerek pratik yapabilirsiniz. Umarım faydalı bir konu olmuştur. Sevdiği işi yapan birinin yazısını okudunuz. Kısa süre sonra tekrar görüşebilmek dileği ile. Herkese iyi çalışmalar.
Elektrik Elektronik Mühendisiyim. Bu alanlarda ödev, proje yaptırmak isterseniz veya özel ders almak isterseniz sitemin iletişim sayfasından benimle iletişime geçebilirsiniz.

Yorum Gönder